נֵר, אִישׁ וּבֵיתו
שאלה – מה עיקר מצוות חנוכה?
תשובה – כָּל שֶׁלֹּא אָמַר שְׁלֹשָׁה דְבָרִים אֵלּוּ בחֲנֻכָּה לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, וְאֵלּוּ הֵן: נֵר אִישׁ וּבֵיתו.
נֵר, עַל שׁוּם הָאוֹר אותו אָנוּ מצווים לְהָאִיר בָּעוֹלָמוֹת שֶׁנֶּאֱמַר נֵ֣ר ה' נִשְׁמַ֣ת אָדָ֑ם (משלי כ',כ"ז), האור האלוהי המשתקף בנשמתנו אשר מדליקה נֵרוֹת בעולם.
אִישׁ, עַל שׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר מִֽי־הָ֭אִישׁ הֶחָפֵ֣ץ חַיִּ֑ים אֹהֵ֥ב יָ֝מִ֗ים לִרְאֹ֥ות טֹֽוב (תהילים ל"ד, י"ג) – להיות איש/ה חפצ/ה חיים, אוֹהֵב/ת וְרוֹאֶה בַּכֹּל טוֹב פּשׁוּט, נֵס.
ובֵּיתוֹ, עַל שׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר וְאֵ֗לֶּה שְׁמֹות֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַבָּאִ֖ים מִצְרָ֑יְמָה אֵ֣ת יַעֲקֹ֔ב אִ֥ישׁ וּבֵיתֹ֖ו בָּֽאוּ (שמות א' ,א') על שלקחו עימם בני ישראל את אֶרֶץ ישראל במסעם מצרימה ומשעה ששבנו לארצנו, בֵּיתוֹ – היא ארצנו הַטּוֹבָה שֶׁנֶּאֱמַר כִּ֚י יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִֽיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר׃ (דברים ח' ז')
וְעִנְיַן הַבַּיִת מַצְרִיך עִיּוּן נוֹסָף, וְצָרִיך לִלְמֹד וּלְאַזֵּן בֵּין הַבַּיִת הַאָרִיק אַינְשְׁטֵינִי – "אֲבָל אֲנִי אוֹהֵב לִהְיוֹת בַּבַּיִת, עִם הַתֵּה וְהַלִּימוֹן וְהַסְּפָרִים הַיְּשָׁנִים, כֵּן, אֲנִי אוֹהֵב לִהְיוֹת בַּבַּיִת עִם אוֹתָהּ הָאֲהוּבָה וְעִם אוֹתָם הַהֶרְגֵּלִים" לְבֵין מְצִיאוּת שֶׁל "הֵיכָן שֶׁאָנוּ אוֹהֲבִים הוּא הַבַּיִת, בַּיִת שֶׁרַגְלֵינוּ יְכוֹלִוֹת לַעֲזֹב, אַךְ לֹא לִבֵּנוּ" (אוליבר ונדל הלמס)
וּבַחֲנֻכָּה אֲנַחְנוּ מצווים לֶאֱהֹב וּלְהַרְבּוֹת אוֹרוֹת לְחַזֵּק אֶת הֱיוֹתֵנוּ חַיִּים וּפוֹעֲלִים בְּמֶרְחַב בֵּיתֵנוּ.
סוֹד הַנֵּרוֹת, אֵינוֹ בֶּהֱיוֹתָם מְאִירִים
סוֹד הַנֵּרוֹת, אֵינוֹ בִּרְאוֹּתֵנוּ אֶת אוֹרָם
סוֹד הַנֵּרוֹת, הִנּוֹ בְּאוֹרֵנוּ הַמּוּאָר מְאוֹרָם.
סוֹד הַנֵּרוֹת, הִנּוֹ בְּמַעֲשֵׂינוּ הַמְּאִירִים בָּעוֹלָמות
מֵי יִתֵּן וְנִזְכֶּה גם בחנוכה לְהַמְשִׁיך לְהַרְבּוֹת אוֹרוֹת בָּעוֹלָמוֹת פֹּה ושם.