2

וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת // הרב ערנ שפיר

וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת // הרב ערנ שפיר

דברים לפרשת בחוקתי

אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם

אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם

מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים

וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם

וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת (ויקרא כ"ו, י"ג)

פרשת בחוקתי הינה הפרשה העשירית והאחרונה בספר ויקרא, עוסקת בברכות ובקללות.

הברכה: אם בחוקותי תלכו ונתתי גשמיכם בעִתם והקימותי את בריתי אִתכם.

הקללה: "ואם לא תשמעו לי והפקדתי עליכם בהלה…"

החיים הם מסע אחד ארוך המלא תחנות עצירה, החלטה ושינוי ובו אנחנו צועדים …בדרך.

אבל לאן הדרך מובילה? זאת שאלת מיליון השקל או בהמרה לימיינו קצת יותר מ 10 מטבעות ביטקויין.

נעמי שמר היטיבה לכתוב על המסע ועל הדרך שלנו בשירה 'סימני דרך'.

"מי זוכר ומי יודע

את הדרך אל ביתי

מי אשר קולי שומע

הוא יבוא הביתה איתי

ענני נוצה ממעל

והשלף לרגלי

ודנדון פעמון הפלא

השומר תמיד עלי

אי משם, שר לו בדרך

אי משם, שר פעמון

אי משם, שובה הביתה

בזמן הנכון!"

בפרשתנו, האלוהות מבטיחה הבטחה אלמותית "וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת".

לא שם של מקום שאליו הוא יוליך אותנו, למרות שברור שאנחנו הולכים במסע לארץ ישראל, מאז ולתמיד.

אבל במקרה שלנו , האלוהות מבטיחה להוליך אותנו 'קוֹמְמִיּוּת', המילה קוֹמְמִיּוּת  הינה מילה יחידאית במקרא

על פי האקדמיה ללשון הפירוש שלה הוא "בקומה זקופה, בלי פַּחד, עצמאוּת".האלוהות מבטיחה להוליך אותנו למסע, בדרך שתוביל אותנו לזקיפות קומה, להיות א.נשים ההולכים בעולם ללא פחד, להיות בני אנוש השואפים לעצמאות.

בתפילת אַהֲבָה רַבָּה שלפני קריאת שמע בשחרית האמירה חוזרת על עצמה אבל הפעם מחבר את זה ליעד גיאוגרפי ספציפי "וְתוֹלִיכֵנוּ קוֹמְמִיּוּת לְאַרְצֵנוּ"

ובמיוחד בשבועות בהם אנחנו צועדים כיום, 'בטיול השנתי' של היהודים בכל שנה,טיול שנתי בן שבעה שבועות בין פסח לשבועות (מסע בזמן) ונזכרים שיש לנו גם מקום,

בפתיחה של מגילת העצמאות , אנחנו קוראים שוב על קוממיות, מגילת העצמאות שנכון לדעתי שתהפוך לטקסט קנוני עבור החברה הישראלית (המלצה על הספר של דב אלבוים 'מגילת העצמאות עם תלמוד ישראלי', פרשנות מדרשית עכשווית על מגילת העצמאות)

בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל קָם הָעָם הַיְּהוּדִי,

בָּהּ עֻצְּבָה דְּמוּתוֹ הָרוּחָנִית, הַדָּתִית וְהַמְּדִינִית,

בָּהּ חַי חַיֵּי קוֹמְמִיּוּת מַמְלַכְתִּית,

בָּהּ יָצַר נִכְסֵי תַּרְבּוּת לְאומיים וּכְלָל-אֱנוֹשִׁיִּים

וְהוֹרִישׁ לָעוֹלָם כֻּלּוֹ אֶת סֵפֶר הַסְּפָרִים הַנִּצְחִי.

שנזכה כולנו להיות במצב נפשי של 'קוֹמְמִיּוּת'

ונחווה ביחד את הפוטנציאל של בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל קָם הָעָם הַיְּהוּדִי.

תגובות ( 2 )

  1. Reply
    אדראומר

    כתבת נהדר! מחשבה אחת, בעקבות הקריאה: אתה כותב לגבי קוממיות בלשון עתיד "האלוהות מבטיחה להוליך אותנו למסע, בדרך שתוביל אותנו לזקיפות קומה, להיות א.נשים ההולכים בעולם ללא פחד, להיות בני אנוש השואפים לעצמאות". אני חושב שיש כאן משמעות כפולה: קוממיות כזקיפות קומה ועצמאות אינה רק המטרה בסוף המסע, אלא תיאור המצב לאורך הדרך עצמה. תוך כדי המסע העם ירגיש קוממיות. כך גם לגבי פרשנות הברכה: "וְתוֹלִיכֵנוּ קוֹמְמִיּוּת לְאַרְצֵנוּ". שבת שלום, אדר

  2. Reply
    ערנ שפיראומר

    תודה אדר, מסכים לגמרי וגם כיוונתי לזה , כתבתי (ולא הארכתי) שההבטחה להיות במצב נפשי של 'קוממיות' שנזכה כולנו , במהרה בימינו אמן !

לפרסם תגובה