עדיין אין תגובות

לא קופצים מעבדות לחירות/ יוסף ברמנט (בר מצווה)

שלום לכולם ולכולן, תודה רבה שהגעתם והגעתן היום לחגוג ביחד איתי את האירוע המיוחד והמרגש הזה.

הפרשה שלי היא פרשת שופטים. מה, אתם לא זוכרים מה קרה בפרשת שופטים? אז אני אזכיר לכם! בני ישראל נמצאים במדבר רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת. ה' מסביר ודורש חוקים, לקראת כניסתם, כלומר מכין ומסביר איך זה לחיות בארץ ישראל. עם ההסברים, יש גם איומים ודרישות בכדי לא להיכנע לפיתויים כאלה ואחרים. חוץ מהאיומים והדרישות ה' מסביר גם על כך שההתנהלות שהייתה במדבר לא דומה לזאת שתהיה בארץ ישראל. אחת ההוראות שהעם מקבל מעניינת אותי במיוחד.

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.  לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד–כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף–לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. "

אז אני שואלת: איך למעשה רודפים צדק? איך זה בא לידי ביטוי בחיים שלנו?                                והאם זה שכתוב צדק צדק, זה אומר שיש הנחיה לאיך לרדוף צדק? ולמה בכלל יש כפילות למילה צדק?

אז ככה, חקרתי קצת וגיליתי שלכפילות המילה צדק, "צדק צדק תרדוף" יש הרבה פרשנויות המסבירות את הכפילות.

  • יש פרשנות שאומרת שיש את הצדק של החוקים ושל התורה אבל יש גם את הצדק שבו גם רואים את האדם שמולך, מה הרקע שלו וגם מה המצב שלו בחברה.
  • פרשנות אחרת אומרת שהכפילות מהווה הדגשה, צדק ואך ורק צדק תרדוף.
  • וישנה גם פרשנות ש"צדק צדק תרדוף" זה אומר שאפשר לרדוף צדק רק באמצעות פעולה צודקת, לא ניתן לפתור אי צדק באמצעות אי צדק אחר. לדוגמה רוֹבין הוד – הוא גנב מהעשירים כדי לתת לעניים. לתת לעניים – זה מעשה מאוד יפה, אבל הוא עשה את זה באמצעות פעולה לא צודקת, באמצעות גנבה, שזה בעצם, עשיית צדק בעזרת אי צדק.

 

דוגמה נוספת לעשיית צדק – היא העדפה מתקנת.

העדפה מתקנת, משמעותה לתת יחס מיוחד לאנשים שיש להם פחות הזדמנויות משאר האוכלוסייה.

כדוגמה להעדפה מתקנת, אני רוצה לדבר על תקציבים שנותנים לספורט נשים מול ספורט גברים.

ב 2004 ניתן פסק דין, שבו הכיר בית המשפט בחשיבות ספורט הנשים במדינת ישראל ודחה ניסיון לאפליה של ספורט הנשים בַּהתייחסות אליו ובהקצאת המשאבים הציבוריים, כלומר בכל הקשור לחלוקת כספי ציבור לטובת קבוצות נשים בספורט.

בג"צ פסק באופן תקדימי כי על הרשויות המקומיות להגדיל את תמיכתן בקבוצות ספורט נשים פי 1.5 ביחס לקבוצות הגברים, זוהי החלטה חשובה, אך לדעתי זה לא מספיק!

אפשר לראות את השוני בהתייחסות לספורט הנשים, לא רק בחלוקת הכספים שהייתה נהוגה, אלא גם בזמן השידור שענפי ספורט הנשים מקבלים בערוצי הספורט בטלוויזיה. וכאן עוד דרוש תיקון.

 

עד עכשיו חשבתי שהעדפה מתקנת זה גרוע. שזה לא עוזר בכלל ושזה משאיר את המצב החברתי כמו שהוא – מכיוון שעדיין יש קבוצה חלשה וקבוצה מועדפת.

אבל בזמן הלימוד לבת המצווה חקרתי קצת והבנתי שאולי העדפה מתקנת יכולה לצמצם פערים חברתיים. אמנם זה בא על חשבון אחרים, אבל אולי עדיף בטווח הקצר שזה יבוא על חשבון מישהו, ואחר כך זה יקדם צדק והזדמנות שווה לכולם.

עם זאת, ברגע שאנו נוקטים בצעד של העדפה מתקנת יש בזה גם צדדים "אפורים" – כלומר, ברגע שאנחנו נותנים למישהו העדפה רק בגלל שהוא מקבוצה מוחלשת, זה עלול למנוע מחברי או חברות הקבוצה החלשה להתמודד עם חוקי המשחק האמיתיים, למשל – אישה שקיבלה משרה טובה בזכות העדפה מתקנת, עלולה לחשוש שהיא לא באמת ראויה לזה.

אני ממליצה ליישם את ההעדפה המתקנת משום שזה יכול לעזור לקיים שוויון בעתיד, אך בתנאים הבאים:

  • להתייחס לכולם באופן שווה – אחרי הכול כולנו בני אדם.
  • לא לעשות הנחות מיותרות – הרי זה לא שהקבוצה החלשה היא חסרת אונים, היא רק צריכה עזרה ראשונית ומשם היא מסוגלת להמשיך.
  • שהתקופה שנבצע בה את ההעדפה המתקנת לא תהיה ארוכה מדי ולא קצרה מדי – כי אם זה יהיה ארוך מדי, זה יפלה את הקבוצה החזקה ליותר מדי זמן ויבוא על חשבונם וזה לא הוגן, אבל אם זה יהיה קצר מדי זה לא יספיק לעשות את השינוי שאנו רוצים שיקרה.

 

אז איך רודפים צדק?

 עכשיו כשאני קוראת ורואה ושומעת את שלישיית המילים "צדק צדק תרדוף" עולים לי כל מיני דברים לראש:

  • שצדק אפשר לרדוף באמצעות חמלה והזדהות ולא רק באמצעות חוקים.
  • שכדי לרדוף צדק – עשיית הצדק צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלנו כחברה וגם במידה אישית.
  • ובעיקר, שפעמים רבות, כדי לעשות צדק, אנחנו נאלצים לעשות פעולות לא צודקות כדי להשיג חברה צודקת וחיי יומיום צודקים.

לפסוק הזה יש משמעות חזקה מאוד. היא יכולה להיות קצת מסובכת אבל כאשר חוקרים לעומק לומדים עד כמה הוא יפה.

 

אני רוצה להודות לחזן שמעון סמית שלימד, ליווה, תמך ותמיד עשה את הכול בחיוך,

לגלית כהן קדם הרבה ובין היתר החברה המדהימה שעזרה לי מלא לקראת הבת מצווה,  והנחתה את האירוע המדהים הזה,

לחברים שהכילו ותמכו, לאחים שלי שלא נדנדו וחפרו או רצו שאני אספור כמה מתח הם עושים, בזמן ההכנות לבת מצווה,

תודה לכם האורחים שבאתם לחגוג ביחד איתי ועם משפחתי את האירוע המרגש המיוחד והחד פעמי הזה,

 והתודה הכי הכי גדולה, ענקית ומשמעותית, תודה להורים המקסימים והמדהימים שלי, שתמכו, שעזרו, שהסבירו, שהאמינו, שאספו כמעט את כל כוחם לעזור לי בחופש העמוס המשוגע והמטורף שהיה לי וכל זה רק בשבילי, אי אפשר להסביר במילים עד כמה אתם מדהימים וחזקים, כמות התודות שאני מרגישה שאני צריכה להודות לכם היא בלתי נספרת!

אוהבת את כולכם ומודה לכם תודה ענקית על הכול!

לפרסם תגובה