עדיין אין תגובות

פרשת נשא – אלון קנטרל, בר מצווה

פרשת נשא

אלון קנטרל

פרשת נשא מתרחשת לאחר מעמד הר סיני וקבלת עשרת הדיברות. כל העם מתארגן ליציאה המחודשת למסע במדבר. בפרשה מפורטים חוקים אשר נוגעים להכנות סביב המשכן -שהוא המקדש הנייד של עם ישראל.

הנושא בו ארצה להתמקד הוא המתנות והקורבנות ששבטי ישראל צריכים להביא למשכן. המשכן הוא סוג של מקדש נייד בתוך אוהל, אשר הוקם בציווי אלוהים בעת שהייתם של עם ישראל בסיני. האוהל שימש לרב למטרות פולחניות ולעיתים להיוודעות משה עם אלוהים.

אלוהים ציווה, שבתקופה שנמשכת שנים-עשר ימים, כל שבט יבחר נשיא שייצג אותו ויבוא למשכן לזבוח זבח. בהמשך הפסוקים מפורט איזה זבח מביא כל נשיא ובנוסף באירועים שונים צריך להביא זבח שונה למשל: לחטאת שהוא קורבן ככפרה על חטא או למנחה שזה מה שצריך להביא באופן רגיל.

כל השבטים צריכים להביא את אותן מתנות לאותם מועדים.

בין כל שנים עשר השבטים היה הבדל בעושר, באוכלוסייה, בחשיבות, בהתנהגות ועוד.

כאשר קוראים את הפסוקים רואים את השוויון במיסים ובמתנות שהוטלו על כולם, זה מעורר שאלות בנוגע ליתרונות ולחסרונות של השוויון. אני חושב ששוויון זה דבר טוב, אבל זה יכול להיות בעייתי. שבט עשיר ישלם בקלות בעוד ששבט עני יתקשה לשלם, וכך שבטים עשירים ימשיכו לשגשג כאשר שבטים עניים יהיו במאבק הישרדות.

בפירושים השונים שקראתי על פסוקים אלה מצאתי שיש פרשנים החושבים שלא באמת מדובר על אותו קורבן. יתכן שההקרבה שווה ברוחניות אך שונה באיכות ובאיך כל שבט מתנהג עם הבקר והצאן שלו. לדוגמא: יש שבט אשר רוב אוכלוסייתו אוהבת את הבשר מוכן במידת well done בעוד שיש שבט האוהב את הבשר במידת medium well . כך כל שבט ייתן את הבשר בצורה שונה. בנוסף גם טיפול שונה בצאן ובבקר משפיע על איכותו. בקר מובחר מגיע לרב מפרות אשר נותנים להם שטח מרעה גדול, עם דשא איכותי ורמת חיים גבוהה יותר באופן כללי.

פרשנות נוספת שמצאתי אומרת שכל הפרשה מפרטת את השוויון בנטל בין השבטים במילוי תפקידים שונים ובמיסים, כך העם יתחזק ויוכל בעתיד לעמוד מול הקשיים הצפויים לו. העם יבין שיש שוויון בנטל ושכל המאמצים צריכים להתחלק באופן שווה בין כל השבטים. בנוסף הפרשנות מציעה שכאשר מלחמה תפרוץ, השבטים ייזכרו את המאמץ הקבוצתי ויתרמו לקרב כל שבט בדרכו הייחודית.

כיום אני רואה בחברתנו דבר דומה, יש שלושה מעמדות המעמד הנמוך או התחתון, המעמד הבינוני או הממוצע והמעמד הגבוה או העליון, כל המעמדות נמדדים ע"י רמת חיים כוללת: שכר, חברה, חינוך, ביטחון, רפואה ועוד. הדבר הזה מעיד שאין שוויון, אך אם ישליטו שוויון בשכר לדוגמא זה עלול לעורר אי נוחות בהרבה אנשים: למה שאני, עורך דין ארוויח אותו סכום כמו שרת, למדתי קשה ועבדתי קשה כל החיים שלי כדי ששרת פשוט ירוויח כמוני?! זה פשוט טירוף. דבר זה יגרום גם לעצלנות: אם אני יעבוד מעט וארוויח כמו עורך דין למה שאני לא אתבטל בבית ואעבוד רק מספר קטן של ימים בשבוע.

לפי דעתי צריך לעשות שוויון בחינוך, רפואה, וביטחון, ולהשאיר פער בדברים אחרים אשר יצרו מקום לשיפור ושאיפה להצלחה.

כיום, כל אחד יכול לקדם שוויון בעצמו ובדרך הייחודית לו. על מנת לקדם שיוויון בחינוך, למשל, אפשר לתרום זמן וידע ולהעביר שיעורים בנושאים שונים לאוכלוסיות מוחלשות, אפשר לעזור בארגון ויוזמה או לעזור בתרומה כספית. אם כל אחד יתן מעט מעצמו ביחד נוכל לעשות שינוי גדול.

לפרסם תגובה