עדיין אין תגובות

זעקת בן הזונה/ דברים להפטרת חקת/ גלית כהן קדם

זעקת בן הזונה/ גלית כהן קדם

דברים להפטרת חקת

התורה נוקטת עמדה; עוול נעשה ליפתח בן הזונה. איננו יודעים את שמה של אמו; יתרה מזאת, בהינתן ששם האב [גלעד] ידוע לנו, הרי שאֵם יפתח היא פילגש, ולא זונה שהרתה לגבר לא ידוע. יפתח הוא בן האישה האחרת, ממש כמו ישמעאל, גד, נפתלי, דן, ואשר- וכמו ישמעאל הוא מנודה ממשפחתו ונזרק לשוליים. יפתח שנולד לאם אנוסה, מוחלשת ומבוזה הופך להיות גיבור חיל. נוכח האלימות החברתית והמינית שמופעלת על אימו- יפתח מפתח כוח, אומץ, אך לא חוסן.

א וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי הָיָה גִּבּוֹר חַיִל וְהוּא בֶּן אִשָּׁה זוֹנָה וַיּוֹלֶד גִּלְעָד אֶת יִפְתָּח. ב וַתֵּלֶד אֵשֶׁת גִּלְעָד לוֹ בָּנִים וַיִּגְדְּלוּ בְנֵי הָאִשָּׁה וַיְגָרְשׁוּ אֶת יִפְתָּח וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא תִנְחַל בְּבֵית אָבִינוּ כִּי בֶּן אִשָּׁה אַחֶרֶת אָתָּה. ג וַיִּבְרַח יִפְתָּח מִפְּנֵי אֶחָיו וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ טוֹב וַיִּתְלַקְּטוּ אֶל יִפְתָּח אֲנָשִׁים רֵיקִים וַיֵּצְאוּ עִמּוֹ. [שופטים יא]

פירוש מצודת דוד [ר' דוד אלטשולר, מאה 18] מפרש: ""וַיְגָרְשׁוּ אֶת יִפְתָּח-בחזקה ובאלימות". המלב"ים [ר' מאיר וילבוש, מאה 19] מפרש: " לוֹ לֹא תִנְחַל בְּבֵית אָבִינוּ- והיה זה שלא כדין, א) כי בן פילגש יורש נחלה עם יתר הבנים, ב) מה שגרשו את יפתח מן העיר שזה חמס מבואר. וַיִּבְרַח- וזה מורה שרצו להורגו עד שהוכרח לברוח, ושזקני העיר לא עשו משפט". 

זנות היא מעגל אימה. על פי מחלקת המידע והמחקר של הכנסת, במסמך שכותרתו " הזנות בישראל- סקירת התופעה ויחס הממסד אליה" [יוני 2006] 70%-90% מהעוסקות בזנות סבלו אלימות מינית בילדותן, ובכלל זה גילוי עריות. הפנייה לזנות היא על פי רוב בגיל צעיר, לפני גיל 18, ורבות מהעוסקות בזנות מכורות לסמים על מנת לייצר ניתוק בין הגוף לתודעה במהלך מעשי האלימות הקיצונית המופעלת עליהן. התלות בסמים משאירה את הנשים בזנות על מנת לממן את ההתמכרות.

קול הנשים הזונות נעדר מספר שופטים. אֵם יפתח נותרת ללא שם, ובנה נזרק לעולם ללא הגנה, ללא שייכות. יפתח מתוייג, מאויים ומושפל- והופך להיות מגנט לצעירים שכמותו- אנשים ריקים; כל דחויי החברה, אנשי השוליים, נוער בסיכון.

יפתח נער השוליים הופך להיות, בתקופה של וואקום מנהיגותי, המנהיג הנוקם. הילד הפגוע הופך להיות הבריון, והוא מצליח, בטווח הקצר, לנחול הצלחות צבאיות. אך הזנות היא מעגל; וכמו בכל טרגדיה יוונית או תיאוריה פסיכואנליטית עברו של יפתח יחזור להכות ולחרוץ את גורלו. בעודו חוזר אל ביתו כמנצח כלפי חוץ, אך ריק ובודד מאי פעם בתוכו פנימה- לא שיער בנפשו שהנה תצא אליו בתו ותאמר "לכאן, אבי, אתה שייך".  בת יפתח, הנכדה של הזונה, עוד נערה ללא שם, היא קורבן נוסף של מעגל הזנות.

לפרסם תגובה