עדיין אין תגובות

הנני! // הרב ערנ שפיר-דברים לפרשת "וירא"

הנני! // הרב ערנ שפיר
דברים לפרשת 'וירא'

וַיְהִ֗י אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְהָ֣אֱלֹהִ֔ים נִסָּ֖ה אֶת־אַבְרָהָ֑ם וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַבְרָהָ֖ם וַיֹּ֥אמֶר הִנֵּֽנִי (בראשית כ"ב א')
וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֜יו מַלְאַ֤ךְ יְהֹוָה֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם וַיֹּ֖אמֶר אַבְרָהָ֣ם ׀ אַבְרָהָ֑ם וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּֽנִי (בראשית כ"ב , י"א)

פרשת וַיֵּרָא היא הפרשה הרביעית בספר בראשית ועוסקת בנושאים הבאים: החדשות לאברהם ושרה על הולדת יצחק והפגישה עם שלושת המלאכים. חורבן סדום ועמורה והצלת משפחת לוט. אברהם ושרה בגרר, הולדת יצחק וגירוש ישמעאל. ברית אברהם עם אבימלך, עקידת יצחק והרחבת משפחתו של אברהם.

ההתבגרות שלי כישראלי שזורה עם רצח רבין, אירוע שהתרחש במהלך השירות הצבאי שלי בצה"ל. הזמן התאפיין עבורי כחלק  'מרוחות של שינוי'. זמן שהתחיל בסוף האינתיפאדה הראשונה, נמשך באופטימיות של תהליך אוסלו ונשבר עם רצח ראש הממשלה יצחק רבין ועלייתו של בנימין נתניהו לשלטון ושחרורי מהצבא.

לצד ההבנה לגבי המציאות בישראל, שבה השסעים החברתיים הולכים ומתרחבים, התחלתי את המסע הפרטי שלי בחיפושי אחר הסיפור היהודי הקולקטיבי שלנו, מתוך המציאות השבורה האישית שלי. כל מה שראיתי סביבי נשבר. אז נתקלתי לראשונה בפסוק מתהילים קמ"ז ג': 'הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵ֑ב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם' הוא מרפא את ליבם השבור, וקושר את פצעיהם. הייתי שבור, הייתי זקוק לריפוי. תוך כדי חיפוש אחר הסיפור היהודי המשותף שלנו, מצאתי בעבודתו של המשורר הקנדי היהודי הגדול התחלה לריפוי האישי שלי:

"צלצל בפעמונים שעדיין יכולים לצלצל
שכח את ההצעה המושלמת שלך
יש סדק, סדק בכל דבר
כך האור נכנס פנימה"
(לאונרד כהן – המנון)

זו הסיבה שבכל שנה מחדש, כאשר אני מגיע שוב לפרשת וירא, אני עוצר… משתהה… ומתעכב על הקשר הבלתי ייאמן בין 'עקידת יצחק' המקראית לבין 'רצח יצחק' (רבין). לאונרד כהן מספר אותו במדרשיר המדהים שלו  'סיפורו של יצחק' (The Story Of Isaac). בכל שנה מחדש אני חוזר לשבר האישי ולשבר הלאומי, בכל רגע ורגע, אני מוצא את עצמי נדהם מהיכולת של אנשים להקטין את דמות האלוהות בזכות אמונה ודאית ורושפת, שהם יודעים בדיוק מה צריך ונכון לעשות.

“אמר שיש לי חזון
ואתה יודע שאני חזק וקדוש
אני חייב לעשות מה שאמרו לי
אז התחלנו במעלה ההר
רצתי הוא הלך
והגרזן שלו עשוי זהב "

"אתה שבונה את המזבחות עכשיו
להקריב את הילדים האלה
אסור לך לעשות זאת יותר
תכנית היא לא חזון
מעולם לא התפתתה
על ידי שד או אלוהים"

ומאז אני יותר מודע. מנסה וממשיך לרפא את עצמי, לעסוק באיחוי שברים בחברה שלנו ובעולם השברירי, שבו כולנו חיים. תוך כדי המסע, אני מתמיד בחיפוש אינסופי אחר האלוהות ומחפש את ההזדמנויות לצעוק 'הנני'.

ב -28 ביוני 1967 עם סיום מלחמת ששת הימים, העניקה האוניברסיטה העברית בירושלים ליצחק רבין תואר דוקטור לשם כבוד בפילוסופיה. בנאומו המפורסם 'נאום הר הצופים' השתמש יצחק רבין גם במטבע הלשון העוצמתי – הנני:

"יחד עם אנשים דגולים אחרים, שבוודאי ראויים הם לכך מאוד, מבקשים אתם לחלוק לי את הכבוד הגדול, בהעניקכם לי את התואר "דוקטור לפילוסופיה". הרשו לי לומר את אשר על ליבי: רואה אני את עצמי כאן כנציגם של אלפי המפקדים ורבבות החיילים, שהביאו למדינה את הניצחון במלחמת ששת הימים;
הנני נציגו של צה"ל כולו."

אפילוג

לאנרד כהן נפטר ב -7 בנובמבר 2016, ו' בחשון תשע"ז (בפרשת לך לך) במרחק שבוע בלבד מפרשת וירא, אבל מדרשירו האחרון, שאותו שחרר שבועות ספורים לפני מותו, הצליח לסגור מעגל חיים ואפשר לו להודיע לעולם שהוא מוכן תמיד לצעוק ….הנני!!

"אדיר במרומים
ינשא שמך הרם
צלובים מקוללים
בצלם בני אדם
מיליון נרות דולקים
לעזר שלא הגיע מעולם
אתה אוהב את זה אפל יותר
הנני הנני
אני מוכן, אלי"
[הנני – תרגום גדי קיינר (קיסינג'ר) מאתר עיתון הארץ]

הנני – הנה אני – היא תנועה בנפשו של המחפש.
הנני – הנה אני – היא מצב תודעתי של יכולת בכל רגע נתון להיות מסוגלים להיענות לקריאה.

שנזכה כולנו להיות מסוגלים לצעוק תמיד הנני!

אָמֵן!

לפרסם תגובה